33048911 - sushi rolls wasabi   wooden plank and  bamboo mat

Je sushi – suši naozaj zdravé?

Sushi alebo po našom Suši. Typické a starobylé japonské jedlo, ktoré si čoraz viac fanúšikov získava aj medzi tunajšími kulinármi. Hoci v Japonsku, odkiaľ suši pochádza, je považované za čosi ako fast food, u nás je považované za naozajstný kulinársky zážitok. Mnohí ho dokonca považujú za veľmi zdravé a diétne jedlo. Je to pravda?

Sushi – Suši a jeho účinky na zdravie

Milovníci suši si ho pochvaľujú nielen vďaka jeho chuti. Chvália ho aj preto, že je to naozaj zdraviu prospešné jedlo. Existujú síce mnohé druhy suši, no v podstate každé z nich obsahuje len surové ryby, ryžu a prípadne ovocie a zeleninu. Aké výhody má teda suši pre zdravie človeka?

  • Žiadny cholesterol. Suši je tak zdravé aj preto, že má takmer nulový obsah cholesterolu. To isté platí aj o nezdravých tukoch, ktorých obsahuje takisto minimum.
  • Suši obsahuje tiež morské minerály. Tie sa v iných potravinách dajú nájsť len veľmi ťažko.
  • Zdravý ryžový ocot. Základom mnohých druhov suši je tiež ryžový ocot. Ten je takisto veľmi zdravý. Pomáha zahnať únavu, znižuje riziko vysokého krvného tlaku, podporuje sexuálny apetít a je dokonca prospešný aj pre krásu vlasov. To všetko vďaka zinku, ktorý obsahuje.
  • Suši je bohaté aj na bielkoviny. Čo tak teda aspoň občas vymeniť mäso práve za suši?
  • Antioxidanty a omega 6 mastné kyseliny. Ak hľadáte potravinu, ktorá bude ich zdrojom, siahnite práve po suši.

Záleží aj na konkrétnom druhu rýb

Kvalitu suši vo veľkom ovplyvňuje práve typ rýb, z ktorého je suši pripravené. Napríklad ryby ako tuniak, sú v Japonsku pri príprave suši považované za podradné. Okrem toho je táto ryba tak trochu „tučná“. Ak teda nechcete pribrať, vyberte si radšej suši s inou rybou. Mnohí odporcovia tohto jedla tiež tvrdia, že suši vôbec nie je zdravé. Dôvodom má byť pôvod rýb. Svetové oceány a moria sú totiž bohužiaľ zamorené odpadovými látkami. To sa odráža na kvalite a zdravý rýb. Jesť suši teda nie je podľa nich zdravé, pretože mäso týchto rýb nie je tepelne upravené. No pri príprave skutočne kvalitného suši sa používajú ryby z rybích fariem, ktoré sú zdravotne nezávadné. Treba si teda dávať pozor aj na pôvod rýb.

Aká je teda odpoveď na otázku, či je suši zdravé? Je určite zdravšie, ako akékoľvek iné jedlo z fast foodu. Avšak tak, ako aj pri iných potravinách, tu platí jedno pravidlo. Treba si dávať pozor na kvalitu a pôvod potravín.

 

Autorské právo: lifdim / 123RF Reklamní fotografie

20705917 - sushi rolls served on a wooden plate in a restaurant

Zaujímavé fakty a informácie o sushi – suši

Milujete Sushi, alebo po našom suši? A čo o ňom vlastne viete? Že je to surová ryba pripravovaná s ryžou, ovocím, prípadne zeleninou a ďalšími prílohami? Ak nič viac, možno si radi prečítate tieto užitočné a zaujímavé informácie o suši.

  • Sushi – Suši pochádza z Japonska. V tejto krajine má dokonca tisícročnú históriu! Nie je tu však považované za tak honosné jedlo, ako u nás. Dostanete ho totiž aj v reštauráciách rýchleho občerstvenia a je to tu čosi ako fast food. Záleží však aj od konkrétneho regiónu Japonska. Pretože čo región, to odlišné recepty a spôsoby konzumácie suši.
  • Sushi – Suši pôvodne nebolo určené na konzumáciu. Nasolené časti surovej ryby sa len uskladňovali do ryže, aby dlhšie vydržali, pričom ryža sa vôbec nekonzumovala. Až kým ktosi nezistil, že je to takto dohromady vlastne veľmi chutné!
  • V Japonsku je suši naozaj dôležitou súčasťou nielen jedálnych lístkov, ale celkovej kultúry krajiny. Svedčí o tom aj existencia suši univerzity v Tokiu. Suši majstri tu študujú dokonca až desať rokov!
  • Skutoční suši gurmáni nepoužívajú na jeho konzumáciu paličky, a už vôbec nie príbor. Pretože skutoční suši gurmáni jedia suši rukami! Správne by ste mali používať palec a ukazovák, medzi ktoré pokrm uchopíte a do úst vkladáte tak, aby ste sa najprv dotkli perami mäsa.
  • Naozajstní milovníci suši tiež nedajú dopustiť na pravú chuť surovej ryby. Preto zásadne odmietajú omáčku wasabi, ktorá je však k suši veľmi často podávaná.
  • Chcete si suši pripraviť doma? Tak zabudnite na dlhozrnnú ryžu. Pri jeho príprave sa totiž používa okrúhla a vysoko lepivá ryža.
  • Suši má nízky obsah kalórii, vďaka čomu je považované za diétne jedlo. Avšak len v prípade, ak si nechcete pochutnať na suši z „tučnej“ ryby, akou je napríklad tuniak.
  • Suši je tiež považované za veľmi zdravé. Obsahuje množstvo vitamínov, antioxidantov, či bielkovín.
  • Odporcovia suši ho zatracujú nielen kvôli chuti, ale tiež kvôli tomu, že jesť surové ryby je vraj mimoriadne nezdravé. Mnohí tvrdia, že ryby lovené zo svetových morí a oceánov sú zamorené toxínmi, ktoré konzumáciou surovej ryby putujú priamo do ľudského tela.

Či už ste odporcom alebo milovníkom suši, určite uznáte, že tento pokrm je celosvetovým fenoménom a získava si čoraz viac fanúšikov aj u nás.

 
Autorské právo: len44ik / 123RF Reklamní fotografie